5x simpele tips om lief te zijn voor je lichaam

Ons lichaam is een vitaal onderdeel van ons leven. Soms voelen we ons goed over ons lichaam en soms niet. Soms werkt elk deel zoals je wilt en soms ook niet. Hoe dan ook, we vergeten vaak lief te zijn voor ons lichaam. In goede of slechte tijden, ons lichaam is deel van ons. Vandaar deze tips om even wat liever te zijn voor jezelf.

1. Ga naar het toilet wanneer je moet plassen.

Klinkt logisch, toch? Maar hoe vaak denk je ‘oh, ik hou het nog wel’. Of ‘ik wacht wel totdat ik thuis ben’? Juist, te vaak. Voor je het weet moet je zó nodig plassen dat het pijn doet, of – nog erger – je een blaasontsteking krijgt. Wees dus lief voor jezelf en plas wanneer je lichaam aangeeft dat het moet.

2. Ga naar de huisarts/fysiotherapeut wanneer je pijn hebt

Heb je vaak hoofdpijn? Of last van je knie/pols/heup? Voel je je al een tijd moe en kom je er maar niet vanaf? Dan mag je best eens naar de huisarts of fysiotherapeut – ja, echt. In tegenstelling tot wat we in Nederland verteld worden, zijn medische professionals er om heen te gaan. Blijf dus niet te lang met je klachten rondlopen en gun jezelf een bezoekje aan de huisarts. En wie weet – misschien kunnen ze je nog echt helpen ook.

3.  Neem je medicijnen wanneer dat nodig is

Er bestaat een groot stigma rond medicijn gebruik. Van mensen die mentale klachten onzin vinden tot hen die het liever ‘natuurlijk’ oplossen – kortom er is veel judgement rondom medicijnen. Maar medicijnen zijn er zodat jij je beter voelt. Het gebruiken van medicijnen staat niet gelijk aan ‘zwakte’. Als een medicijn jou beter laat voelen, vergeet deze dan vooral niet.

4. Eet wanneer je honger hebt

Soms hebben we het zo druk of zijn we zo ‘in de zone’ dat we een maaltijd overslaan. En soms slaan we een maaltijd bewust over. We luisteren dan niet naar ons lichaam – en dat terwijl ons lichaam dat eten zo hard nodig heeft! Zet daarom eens een wekker zodat je jouw eetmomentje niet vergeet. Beter nog: sluit alles even af en geef je volle aandacht aan je eten. Hoe ruikt het, smaakt het, ziet het eruit en welke geluiden maakt het? Door deze kleine oefeningetjes geniet jij meer van je eten.

5.  Neem nu een slokje drinken

Genoeg drinken – we vergeten het allemaal. Neem daarom nu een slokje drinken. Stop even waar je mee bezig bent en pak een glas water. Heb je even geen water bij de hand? Zet dan een timer voor wanneer je wel kunt drinken, zodat je het niet vergeet.

In een kapitalistische wereld waarin we alleen maar rennen, vliegen en haasten, is het juist belangrijk dat we voor onszelf blijven zorgen.

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Over spelling en interpunctie

Vrouwengereedschap wordt onderhouden door vrijwilligers. Naast het bijhouden van deze website en social media kanalen, hebben wij allen ook een full-time baan. Daarom kan het voorkomen dat er hier en daar spellings- of interpunctiefouten in onze tekst staan. En dat vinden wij helemaal niet erg! Zolang onze stukken leesbaar zijn en de boodschap duidelijk is, maken wij ons geen zorgen over een foutje. Hopelijk jij ook niet ;)